مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد: بازرسی بازوی مدیریت است/ بازرسی نباید اسیر بازی جریانات و باندها باشد
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بر لزوم ارائه گزارش های متقن، مستند، حرفه ای و همه جانبه از طرف اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی صندوق بازنششستگی فولاد، حسین عامریان در سخنانی در کارگاه آموزشی اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات صندوق بازنشستگی فولاد تصریح کرد: در زمانی که به صندوق آمدیم واحد مستقلی به نام بازرسی وجود نداشت. خوشبختانه آقای نوده در همان روزها دعوت ما را پذیرفت و با اهتمام ایشان اداره کل بازرسی، اریابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تشکیل شد و الحمدالله در این مدت اتفاقات خوبی رقم خورده و دستورالعمل های مناسبی تهیه شده و رابطین بازرسی نیز در شرکت های زیرمجموعه مستقر شده اند.
وی افزود: در ادوار گذشته در مجموعه های دولتی مثل صندوق فولاد نبود یک ناظر آگاه و بیدار زمینه ساز مشکلات مختلفی شد و هر مدیری که به صندوق آمد با پرونده های سنگین گذشته که بعدها فاش شد مواجه گشت.
عامریان گفت: از طرف دیگر در دوره های قبل، صندوق به جامعه هدف پاسخگو نبود و هیچ جایی در صندوق نبود که صدای بازنشستگان شنیده نشود. حتی اگر فردی از فسادی مطلع می شد جایگاهی نبود که گزارش کند.
وی افزود: ممکن است برخی مدیران از بازرسی خوششان نیاید که این نشانه کج فهمی و عدم درک صحیح آنهاست اما واقعیت این است که بازرسی کمک مدیریت مجموعه است.
عامریان با بیان اینکه صرف داشتن واحد بازرسی کافی نیست و مدیران مجموعه باید اراده لازم برای جلوگیری از تخلفات را داشته باشند گفت: در دخانیات واحد بازرسی داشتیم ولی تعدد پرونده ها نشاندهنده عزم ناکافی مدیران سابق برای مقابله با فساد بود.
وی با اشاره به اینکه اگر حراست و بازرسی به وظایف خود عمل کنند فضای کار برای متخلفان تنگ خواهد شد گفت: حوزه بازرسی باید مامن و ماوای مجموعه باشد کارکنان و بازنشستگان صندوق باید احساسا کنند که بازرسی ماموای آنهاست و بازرسی باید بدون غرض ورزی بازوی حمایتی مراجعه کنندگان و امانتدار باشد
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: بازرسی نباید در بازی مدیران و جریانات و باندها قرار بگیرد. شما باید جریانات را بشناسید تا اسیر بازی آنها نشوید. باندها و جریانات دنبال این هستند اشخاص مستقل را زیر نفوذ خود در آورند بنابراین نیروهای بازرسی باید حرفه ای و زیرک بوده و در جهت حفظ حیثیت مجموعه خود حرکت کنند.
عامریان خطاب به مدیران و کارکنان بازرسی گفت: گزارش های شما باید متقن، مستند، حرفه ای و دقیق بوده و از پیش داوری پرهیز شود. نباید با یک پیش داوری اشتباه زندگی و وضعیت اشخاص خدشه دار شود ضمن اینکه در مقابله با تخلف هم نباید لاپوشانی شود که این کار خیانت است. همچنین مرجع بازرسی در مقام قضاوت نیست و در مقام ارائه گزارش است.
وی با اشاره به اینکه شریانات فساد و انحرافات را بشناسید تا از آن پیشگیری شود چون هزینه پیشگیری و اصلاح فرایند از درمان کمتر است گفت: برخی می خواهند بازرسی سرگرم مسایل پیش پاافتاده شود تا از مسایل بزرگ غافل بماند که باید در این خصوص هوشیار بود. ضمن اینکه باید درک شرایط مدیران نیز مدنظر باشد و از هرگونه وسواس بی دلیل پرهیز گردد.
وی افتتاح سامانه سوت زنی در سنگ آهن مرکزی را یک اتفاق خوب دانست و گفت: به رغم آنکه برخی مدعی هستند این سامانه پوپولیستی است اما می تواند کمک بازرسی باشد به شرط آنکه بازرسی در بررسی گزارش رسیده از سامانه مذکور به شنیده ها اکتفا نکند و موضوع را همه جانبه بررسی نماید.
پیش از سخنان عامریان، نوده مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات صندوق با تشکر از حمایت های مدیرعامل صندوق از این اداره کل گزارشی از اقدامات و دستاوردهای بازرسی در زمینه های مختلف از جمله تشکیل واحدهای تکریم ارباب رجوع و بازرسی و پاسخگویی به شکایات در شرکت های تابعه ارائه نمود.
قاسم نوروزی رئیس اداره نظارت، بازرسی و سلامت اداری نیز با تشریح موضوعات مورد گلایه بازنشستگان گزارشی در این خصوص ارائه کرد.